24/7 bereikbaar

info@dierenkliniekeersel.nl

Konijnen

konijn
Het konijn, huisdier in opkomst. Steeds meer mensen kiezen voor een konijn als gezelschapsdier. Voordat een konijn wordt aangeschaft is het verstandig om wat informatie in te winnen over deze diersoort. Een konijn is namelijk niet zomaar een kat met lange oren… Huisvesting Het hok van een konijn zou op een droge en rustige plaats uit de tocht moeten staan. De kooi moet ruim genoeg zijn. Natuurlijk moet de kooi goed schoon gehouden worden. Zeker in de zomer, omdat het konijn anders last krijgt van vliegen. Er moet ook goed worden gekeken of het konijn zelf wel schoon is. Vliegen leggen namelijk hun eitjes in poep. Binnen enkele uren komen de maden uit de eitjes. De maden gaan vervolgens aan het konijn eten, met zeer ernstige gevolgen. Voeding Het konijn onderscheidt zich van andere zoogdieren doordat het op bepaalde tijdstippen van de dag darminhoud, die op een bepaalde manier is behandeld, opeet (caecotrofie). Door dit verschijnsel voldoet het konijn zelf aan zijn behoefte aan vitamine B en K en een gedeelte van de dagelijkse eiwitbehoefte. Een regelmatige voeding is van groot belang omdat onderbrekingen in de voedselstroom de darmflora kunnen verstoren. Hierdoor kan het konijn sterven. Als een konijn dus niet eet, dient men direct, na overleg met de dierenarts, met dwangvoeren te beginnen. Een konijn moet 24 uur per dag hooi of stro kunnen eten en vers water kunnen drinken. Ook moet een konijn iedere dag voldoende groenvoer en af en toe fruit krijgen. Niet alle soorten groente en fruit mogen gegeven worden. Verder mag een konijn niet meer dan 25 gram droogvoer per kilogram lichaamsgewicht per dag krijgen. Het beste zijn groene korrels, zodat het konijn niet overal de lekkere dingen uit vist. Klik hier voor dieet konijnen. Ziekte en gezondheid Een konijn is een prooidier. Als een prooidier zich ziek voelt zal het stil in een hoekje gaan zitten. Het hoopt zo onopgemerkt te blijven tot het zich weer beter voelt. Het is vooral belangrijk om op tijd te zien dat er iets met het konijn aan de hand is. Als alles goed gaat kunnen konijnen ongeveer 10 jaar worden. Gebit De tanden en kiezen van konijnen groeien levenslang door. Wanneer de stand van tanden en kiezen afwijkend is slijten ze onvoldoende af waardoor het konijn grote moeite met eten krijgt. Het is dan zorg regelmatig de tanden en kiezen te laten knippen door de dierenarts. 2 gevreesde konijnenziektes De konijnenziekte Myxomatose wordt door muggen van wilde konijnen naar tamme konijnen overgebracht. De ziekte zorgt voor zwellingen van de oren en de ogen en heeft meestal een dodelijke afloop. RHD is een nog vervelender virus dan Myxomatose. De overdracht gebeurt door direct contact of via besmet materiaal. De konijnen krijgen hier bloederige diarree van en sterven meestal binnen enkele dagen. Tegen deze 2 ziekten kan men konijnen laten vaccineren. Vanaf  januari 2012 is er een nieuw vaccin op de markt die een jaar lang bescherming biedt tegen myxomatose en RHD (Rabbit Hemorrhagic Disease). De afgelopen jaren vaccineerden we tegen RHD met Cunical ® en tegen myxomatose met Lyomyxovax ®. Lyomyxovax ® geeft helaas maar kort bescherming. Hierdoor kregen konijnen afgelopen jaar myxomatose ondanks dat ze geënt waren! Voordelen van het nieuwe vaccin Nobivac Myxo-RHD ®: •  Vaccin geeft 1 jaar bescherming •  Combinatie vaccin tegen myxomatose en RHD
nobivac-myxo-rhd
•  Mag vanaf 5 weken leeftijd! •  Bescherming na 1 week die 1 jaar aanhoudt •  Onderhuidse injectie met 1 ml •  Per konijn 1 vaccin flesje •  Geen entspreekuren meer nodig, elk konijn heeft eigen vaccinflesje. U kunt dus een afspraak maken voor vaccinatie van uw konijn wanneer u dat wilt. NB. Wist u dat konijnen geen Frontline druppels in de nek mogen hebben? Voor het bestrijden van parasieten kunt u het beste even contact opnemen met de kliniek. Ook speelgoed konijnen zijn soms reden voor een bezoek aan de dierenarts. Meer weten? Klik hier.
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone
Deel